Co jeść na śniadanie?

Co jeść na śniadanie?

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia, warto więc zadbać o to, by było pożywne i zdrowe.

Śniadanie powinno pokrywać 30% codziennego zapotrzebowania kalorycznego (dowiedz się więcej na stronie https://www.product-port.com/pl/). Dietetycy zalecają, by miało od 450 do 660 kcal. Od tego, co zjesz na śniadanie, zależy Twoje samopoczucie w najbliższych godzinach, zdolność koncentracji i produktywność. Pomijanie śniadania w swoim codziennym jadłospisie jest więc bardzo niezdrowe, a jeśli nawyk ten się utrwali, może wywołać chorobę wieńcową serca, cukrzycę lub przyczynić się do problemów z nadwagą.

 

Z jakich produktów powinno się składać zdrowe śniadanie?

Śniadanie powinno składać się z produktów, które szybko zaspokoją głód i dostarczą organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Mowa tu o węglowodanach (zarówno tych łatwo przyswajalnych, jak i trawionych przez dłuższy czas), białkach i tłuszczach. Warto zadbać o to, by śniadanie było jak najbardziej urozmaicone i składało się z różnych rodzajowo produktów. Na talerzu powinny się więc znaleźć produkty zbożowe, białkowe i tłuszczowe, a także warzywa oraz owoce.

 

Produkty zbożowe

Z produktów zbożowych zalecamy płatki owsiane, jęczmienne lub musli. Do mleka można dodać suszone owoce i orzechy. Płatki w polewie czekoladowej lepiej sobie odpuścić, ponieważ oprócz wartościowych składników odżywczych zawierają też cukry proste. To samo dotyczy płatków kukurydzianych, a także pieczywa pszennego oraz lukrowanych bułek ze słodkim nadzieniem. Z pieczywa najzdrowsze jest pełnoziarniste. Zawiera ono węglowodany złożone, błonnik, a także witaminy i składniki mineralne.

 

Zdrowy nabiał

Co do produktów mlecznych, warto wiedzieć, że najzdrowsze są te, które mają nie więcej niż 2% tłuszczu. Dobrym pomysłem na lekkostrawne śniadanie jest na przykład jogurt (miej się jednak na baczności przed jogurtami słodzonymi!). Pożywne są też kefiry, maślanki, twarogi i sery (zawierają duże ilości białka zwierzęcego oraz wapnia).

 

Warzywa i owoce

Warzywa i owoce to śniadaniowa podstawa. Mogą posłużyć jako dodatek do kanapek, naleśników, racuchów czy past. Wiosną i latem dobrze jest spożywać świeże owoce sezonowe, takie jak truskawki, jagody, maliny itd. Ale zimą jedzenie owoców i warzyw też jest bardzo ważne, dlatego staraj się możliwie najbardziej urozmaicać swoje menu.

 

Śniadanie skomponowane z wymienionych powyżej składników dostarczy Ci energii na cały dzień. Aby mieć pewność, że warzywa i owoce, które spożywasz, są świeże i zdrowe, staraj się robić zakupy w małych sklepach, w których towar jest często wymieniany.

 

Zobacz też

Jak leczyć grypę?
Dziurawiec – na co pomaga?
Jak poradzić sobie z grypą żołądkową?