Jak przygotować się do wakacji?

Jak przygotować się do wakacji?

Szykujesz się na wakacyjny wyjazd? Za kilka dni rozpoczyna się Twój urlop? Planujesz dłuższy odpoczynek latem? Tych kilka rad psychologa i coacha Moniki Goworek pomoże Ci przygotować się do wakacyjnego relaksu w taki sposób, by móc wykorzystać w pełni ten czas i wrócić z naładowanymi akumulatorami.

Zwolnij!

Jeśli planujesz urlop, pamiętaj, żeby nie załatwiać wszystkich spraw tuż przed wyjazdem. Umysł ludzki potrzebuje chwili na adaptację do nowego rytmu. Dlatego też zanim wyjedziesz, wyhamuj. Daj sobie 3-4 dni na spowolnienie. Jeśli tego nie zrobisz, stracisz pierwsze kilka dni urlopu, podczas których Twój umysł będzie jeszcze zajmować się pracą.

 

Ważne z kim, a nie gdzie

Urlop ma być frajdą! Dlatego też zastanów się, z kim chcesz go spędzić. Dobierz towarzystwo, które będzie wpływać na Ciebie pozytywnie. Jest to dużo ważniejsze niż miejsce, w którym spędzisz wakacje. Czasami warto się zastanowić, czy nie będzie lepiej pojechać w pojedynkę. Przecież w końcu chodzi o Twój wypoczynek, a nie żebyś męczyła się z osobami, które uprzykrzą Twój długo oczekiwany wyjazd.

 

Twoje preferencje

Przyjrzyj się swoim cechom charakteru. Pomyśl chwilę o tym, czy bardziej relaksujesz się, spędzając czas z dużą ilością osób, czy w mniejszym gronie. Potrzebujesz dużej ilości bodźców czy wręcz przeciwnie – żeby się zregenerować potrzebujesz ciszy i spokoju? Warto tutaj również zaznaczyć, że urlop powinien być spędzany w innej formie niż codzienna praca. Jeśli prowadzisz na co dzień tryb siedzący, spróbuj zorganizować sobie bardziej aktywne wakacje.

 

Równowaga pomiędzy planowaniem a relaksem

Lubisz planować wakacyjne wyjazdy? Uważaj, żeby nie zaplanować sobie urlopu w taki sposób, żeby nie mieć już chwili na odpoczynek. Jeśli Twoje wakacje będą zaplanowane co do dnia, może okazać się, że dołożyłaś sobie kolejne obciążenia. A przecież urlop nie powinien być obowiązkiem!

 

Zweryfikuj oczekiwania

Czekasz na urlop bardzo długo? Niebezpieczeństwo, jakie może się tutaj pojawić, to zbyt duże oczekiwania odnośnie urlopu. Wyliczono, że urlop – żeby być w pełni regenerującym – powinien trwać przynajmniej trzy tygodnie. Nie oczekuj zatem, że po tygodniowym wyjeździe wrócisz do pracy w pełni zrelaksowana. Psychologowie zwracają uwagę, że ważnym czynnikiem, który ułatwia szybszą regenerację podczas urlopu, jest umiejętność regularnego odpoczywania w ciągu roku. Warto jednak pamiętać, że jeśli jesteś przepracowana lub – co gorsza – cierpisz na wypalenie zawodowe, sam urlop może być niewystarczający, żeby udało Ci się zrelaksować i sprawić, by motywacja do pracy powróciła.

 

Kontakt z naturą

Nawet jeśli lubisz miasto i dużą ilość bodźców, spędź trochę czasu podczas wakacji na łonie natury. Richard Ryan, psycholog z Uniwersytetu Rochester, dowodzi, że już 20 minut spędzonych w otoczeniu zieleni podnosi nasz poziom witalności i obniża poziom zmęczenia. Możesz wykorzystać czas urlopowy do poeksperymentowania ze zmniejszeniem codziennej dawki bodźców. Spróbuj wyłączyć telefon (jeśli nie na cały urlop, to na jego część), nie bierz ze sobą laptopa. Kiedy wszystkie te urządzenia są włączone, Twój umysł jest w ciągłej gotowości i tak naprawdę nigdy całkowicie nie odpoczywa.

 

Daj sobie prawo do odpoczynku

Ulrich Schnabel, autor książki „Sztuka leniuchowania. O szczęściu nicnierobienia”, zwraca uwagę, że często nie pozwalamy sobie na lenistwo. Jeśli zatem myślisz o urlopie, mówiąc sobie „muszę odpocząć”, tak naprawdę nie dajesz sobie prawa do relaksu. Tymczasem ważne jest, żeby mieć taki czas, który możesz poświęcić na nicnierobienie, na pobycie ze sobą i z tym, co Cię w danym momencie otacza, bez konieczności sprawdzania, ile punktów z planu na dzisiejszy dzień masz jeszcze do zrealizowania.

 

Idealny urlop

Nie jesteś przekonana, jak, gdzie i z kim masz wyjechać na wakacje? To proste ćwiczenie pomoże Ci w decyzji. Wyobraź sobie, że właśnie wróciłaś z najwspanialszych wakacji swojego życia. Wyobraź sobie, że po tych wakacjach jesteś zrelaksowana i jednocześnie pełna energii. Zobacz w swojej wyobraźni, z kim spędziłaś ten urlop. A może spędziłaś go sama? Czy był to wyjazd połączony ze zwiedzaniem czy też spędziłaś go na wędrówkach po lesie? Czego doświadczyłaś podczas tego wyjazdu, co pozwoliło Ci tak bardzo odpocząć? Co już dzisiaj możesz zrobić, żeby trochę zbliżyć się do zrealizowania tych wspaniałych wakacji?


Artykuł opracowany przez Monikę Goworek, specjalistkę od psychologii i coachingu.