Jaka dieta jest najlepsza dla Twoich zębów?

Jaka dieta jest najlepsza dla Twoich zębów?

Każdy z nas chce, by białe zęby były jego wizytówką. Uśmiech to jedna z pierwszych rzeczy, na jakie zwracamy uwagę, poznając inną osobę - dlatego tak ważne jest, by był on jasny, prosty i estetyczny.

Na to, jakie są nasze zęby, wpływa wiele czynników: odpowiednia higiena jamy ustnej, przebyte choroby, geny. Niestety nie na wszystkie z nich mamy wpływ. Jednym z ważnych elementów, o które należy zadbać w dążeniu do zdrowego uśmiechu, jest dieta - i jej na pewno jesteśmy w stanie przestrzegać. To, czy spożywane przez nas pokarmy pozytywnie wpłyną na nasz uśmiech, zależy tylko od nas. Co więc należy jeść, by zęby były jasne i zdrowe?

 

Co negatywnie wpływa na moje zęby?

Aby cieszyć się białym i zdrowym uśmiechem, powinieneś unikać produktów, które powodują:

  • próchnicę - według statystyk na tę chorobę cierpi 90% Polaków. Na jej rozwój wpływa zarówno nieprawidłowa higiena jamy ustnej (nieczęste, niedokładne mycie zębów, nieoczyszczanie przestrzeni międzyzębowych czy języka), jak i zła dieta. Aby nie dopuścić do rozwoju próchnicy, przede wszystkim powinno się unikać żywności przetworzonej i zawierającej cukry proste - stanowią one pożywkę dla rozwoju bakterii. Nie sięgaj więc często po słodycze, a jeśli musisz - zrezygnuj z tych, które wyjątkowo długo pozostają w jamie ustnej (np. lizaki, landrynki, krówki, żelki). Pamiętaj, że cukier zawarty jest nie tylko w słodyczach, ale też w napojach, miodach, dżemach, sokach wyciskanych z naturalnych owoców! Jeżeli nie jesteś w stanie zrezygnować ze słodyczy, wybierz jeden dzień w tygodniu, w którym możesz je spożywać. Zwróć też uwagę na to, by dbać o zęby swojego dziecka już od najmłodszych lat, a najlepiej - jeszcze przed jego narodzinami. Stosuj odpowiednią dietę i zmniejsz w niej ilość cukrów. Gdy dziecko pojawi się na świecie, pamiętaj, by od pierwszych dni oczyszczać jego jamę ustną i nigdy nie pozwalać mu spać z butelką. Takie podstawowe zasady na pewno zaowocują zdrowymi zębami w przyszłości;
  • przebarwienia - wiele produktów spożywczych odbarwia zęby, przez co tracą one jasny kolor. Dlatego najlepiej ograniczyć konsumowanie pokarmów z dużą ilością barwników (zarówno tych przetworzonych, jak i naturalnych) oraz napojów: czerwonego wina, kawy, herbaty. Płyny te najbezpieczniej jest spożywać przez słomkę. Kluczowe jest także rzucenie palenia, ponieważ powoduje ono liczne przebarwienia - a te niełatwo jest usunąć.

 

Dieta wzmacniająca zęby

Aby sposób odżywiania pozytywnie wpływał na uzębienie, powinien być bogaty w odpowiednie składniki mineralne i witaminy, które umożliwiają ich wchłanianie na pożądanym poziomie. Oto podstawowe z nich.

Wapń

To materiał budulcowy, który odpowiada za strukturę naszego uzębienia. Jego niedobór może grozić kruchością zębów, ich łamaniem się oraz próchnicą. Największą ilość wapnia zawierają przetwory mleczne: sery żółte (które mają dodatkowo wiele difosforanów wzmacniających szkliwo i zwiększających produkcję śliny), pleśniowe, feta czy mozarella, a także jogurty naturalne, kefiry, maślanki. Mniejsze ilości tego pierwiastka znajdują się także w jajkach, brokułach czy pestkach dyni. Jeżeli jesteś osobą uczuloną na mleko krowie, pamiętaj o spożywaniu mleka koziego, stosowaniu suplementów diety bądź uzupełnianiu niedoborów wapnia w inny, zalecany przez specjalistę sposób.

Witamina D

Obecność tej witaminy w naszym organizmie jest ściśle związana z wchłanialnością wapnia. Szacuje się, że w okresie jesienno-zimowym, jej niedobory ma ponad 80% Polaków. A witamina D pełni podstawowe funkcje w naszym organizmie - reguluje gospodarkę wapniowo-fosforanową i mineralizuje zęby! Dlatego też warto szukać jej w produktach spożywczych - tranie, tłustych rybach (węgorzu, łososiu, makreli, śledziu), w żółtku jajka czy wątróbce. Można także zwrócić się do swojego lekarza z pytaniem, czy nie powinniśmy suplementować witaminy D.

Molibden

To składnik wpływający na stan naszych zębów. Gromadzi się w nich, przez co zwiększa odporność uzębienia na próchnicę. Możemy go znaleźć w wielu produktach spożywczych, między innymi: w roślinach strączkowych, kaszy gryczanej, jajkach, wątróbce.

Fluor

Jest podstawowym składnikiem budulcowym zębów. Do jego zadań należy wzmacnianie szkliwa i budowanie jego odporności na próchnicę. Fluor znajdziemy w wodzie, rybach morskich i herbacie (głównie zielonej), ale jego podstawowym źródłem dla naszych zębów będzie odpowiednio dobrana pasta. Przedawkowanie tego pierwiastka, skądinąd bardzo rzadko spotykane, grozi chorobą zwaną fluorozą.

Koenzym Q10

Jeżeli do tej pory kojarzył ci się on jedynie z działaniem przeciwzmarszczkowym - być może zdziwisz się, że ma także zbawienny wpływ na zęby. Koenzym Q10 pozytywnie oddziałuje na uzębienie i przyzębie oraz chroni dziąsła przed paradontozą, czyli chorobą, która może doprowadzić do utraty zębów. Jego najlepszym źródłem są brokuły.

 

Oczyszczanie zębów jedzeniem?

Choć brzmi to paradoksalnie, niektóre produkty spożywcze mają zdolność „mycia” naszych zębów. Przykładem mogą być marchewki, które dzięki swej twardej budowie mogą oczyścić zęby i przestrzenie międzyzębowe. Ich częste spożywanie przez dzieci pozytywnie wpływa na formowanie się zgryzu. Marchew masuje także dziąsła i stymuluje wytwarzanie śliny, która pomaga pozbywać się bakterii z jamy ustnej.

 

Czy produkty spożywcze można dodawać do pasty do zębów?

Każdego dnia oczyszczamy nasze uzębienie pastą do zębów. Czy można ją jakoś ulepszyć dzięki dodawaniu do niej produktów spożywczych? Niektórzy polecają dodawanie do pasty truskawek czy też soku z cytryny - te sposoby nie są jednak odpowiednie, ponieważ owoce te rozmiękczają szkliwo. Do pasty do zębów można jednak dodać olej kokosowy, który ma działanie antybakteryjne, antygrzybiczne i zwiększa wchłanianie wapnia. Do tego produktu można także dodawać kurkumę o właściwościach wybielających. W tym miejscu dowiesz się, która pasta do zębów jest najlepsza

Dieta ma ogromny wpływ na nasze uzębienie - zarówno na jego zdrowie, jak i kolor. Warto więc pilnować tego, co mamy na talerzu, by móc cieszyć się pięknym uśmiechem jak najdłużej.