Młody jęczmień – naturalny suplement diety

Młody jęczmień – naturalny suplement diety

Młody jęczmień – wbrew temu, co mogłaby sugerować nazwa – nie od dziś wykorzystywany jest przez ludzkość w celach leczniczych. Historia zastosowań tej rośliny sięga czasów starożytnych.

Dawniej, jeszcze przed naszą erą, młody jęczmień stosowano w leczeniu chorób skórnych. Dziś jest to przede wszystkim suplement diety. Jakie właściwości ma ta roślina i czy warto stosować ją w ramach suplementacji?

 

Czy młody jęczmień pomaga schudnąć?

Młody jęczmień ma właściwości odchudzające. Już choćby z tego względu warto włączyć go do swojej diety. Zawiera b-glukan – frakcję rozpuszczalnego błonnika, która na długi czas zapewnia uczucie sytości i nadaje wchłanianemu pokarmowi lepką konsystencję, co skutkuje spowolnieniem absorpcji węglowodanów. B-glukan wpływa też korzystnie na pracę jelit – pomaga w wypróżnianiu i pobudza do pracy kosmki jelitowe. Obiegowe opinie o młodym jęczmieniu jako fantastycznym środku odchudzającym są jednak mocno przesadzone. To prawda, że jako suplement diety roślina ta w znacznym stopniu pomaga osiągnąć korzyści sylwetkowe, ale tylko jeśli suplementacja idzie w parze z regularną aktywnością fizyczną i zbilansowaną dietą (więcej o zdrowym odżywianiu się przeczytasz na https://edi-nm.com/pl/ ).

 

Codzienna dawka

Jak dotąd nie przeprowadzono szczegółowych badań dotyczących wpływu młodego jęczmienia na ludzki organizm. Z tego względu zaleca się zachować ostrożność w suplementacji. Dietetycy radzą nie przyjmować więcej niż 5 g dziennie. Jednym z powodów tej ostrożności jest znaczne w dzisiejszych czasach zanieczyszczenie środowiska – młody jęczmień w większym stopniu niż inne rośliny wchłania toksyczne związki pochodzące z gleby i z powietrza. Mowa tu przede wszystkim o spalinach, sztucznych nawozach oraz substancjach chemicznych stosowanych dla uzyskania bardziej dorodnych plonów.

 

Jakie efekty daje suplementacja?

Stosowanie młodego jęczmienia w ramach codziennej suplementacji to dobry sposób na obniżenie cholesterolu, a także regulację glukozy we krwi. Zawarte w młodym jęczmieniu witaminy C i E przeciwdziałają utlenianiu cząsteczek LDL. Suplement ten wykazuje też działanie antyalergiczne i przeciwzapalne, a ponadto zapobiega powstawaniu i rozwojowi nowotworów. Łagodzi również przebieg choroby wrzodowej żołądka. Za naturalną barwę młodego jęczmienia odpowiada chlorofil – składnik wpływający korzystnie na układ odpornościowy i parametry morfologii krwi.

 

Brak szczegółowych badań nad wpływem młodego jęczmienia na ludzki organizm nie pozwala stwierdzić, czy mimo wielu prozdrowotnych właściwości roślina ta nie powoduje skutków ubocznych, zwłaszcza jeśli stosuje się ją przez dłuższy czas. Dlatego suplementacja powinna być wyważona, a codzienne porcje niezbyt duże.

 

Zobacz też

Jakie produkty powinny się znaleźć w diecie wegetariańskiej?
Dieta jajeczna