Zahartuj się na zimę!

Zahartuj się na zimę!

Do zimy i okresu grypy oraz przeziębień przygotować się można na różne sposoby: łykając witaminy, modyfikując codzienną dietę, uprawiając regularnie sport i wzmacniając tym samym ciało. Można też korzystać z sauny, wystawiać organizm na działanie zimna i nacierać skórę solą morską.

Co osłabia naszą odporność?

Niewątpliwie do takich przyczyn zaliczyć można wysoki poziom stresu, a co za tym idzie – coraz gorszy stan psychiczny i wyczerpanie fizyczne. Tej sytuacji towarzyszy zwykle nieustający pośpiech, a wraz z nim – nieregularne i niewłaściwe odżywianie (brak witamin i wartościowych środków odżywczych, obecność konserwantów, polepszaczy smaku i in.).
Ciągły stres sprawia, że nadużywamy alkoholu, nikotyny, a nawet narkotyków. Przemęczenie i deficyt snu przyczyniają się z kolei do tego, że zażywamy zbyt wiele leków, środków przeciwbólowych, nasennych bądź pobudzających. Innym czynnikiem obniżającym odporność organizmu może być zbyt duża rozbieżność między temperaturą za oknem a tą panującą w mieszkaniu. Izolowanie dzieci od rówieśników, zwłaszcza gdy ci ostatni są chorzy (a przecież wiele przebytych chorób uodparnia częściowo lub całkowicie na przyszłość) też nie sprzyja rozwojowi systemu immunologicznego. Tym, co zagraża naszej odporności, jest również zbyt forsowny wysiłek fizyczny, jaki wiąże się np. z uprawianiem sportów ekstremalnych, jak też wspomaganie organizmu szkodliwymi dla zdrowia środkami, np. anabolikami.

 

Hart organizmu, hart ducha

Hartowanie organizmu to skuteczny, ludowy sposób na systematyczne wzmacnianie układu immunologicznego. Przyzwyczajanie organizmu do czynników zewnętrznych, takich jak ciepło, zimno czy wilgoć, powoduje, że ich zmienne natężenie nie osłabia go, a zaledwie stymuluje. Regularne i zaplanowane hartowanie organizmu prowadzi do długotrwałych zmian: usprawnia pracę narządów, uodpornia na wirusy, przystosowuje organizm do wahań pogody, zwiększa jego wydolność, pozwala umocnić siłę woli, ugruntować pewność siebie, nabrać pozytywnego nastawienia do świata i ludzi.

 

Hartowanie dietą i sportem

Sport i rekreacja mają wydatny wpływ na ciało i psychikę. Długie marsze, spacery, narciarstwo, żeglarstwo, bieganie, pływanie i ćwiczenia siłowe bez wątpienia hartują organizm. Zimowa dieta powinna być bogata w cebulę i czosnek, które w naturalny sposób wzmacniają odporność organizmu. Również owoce, warzywa i zioła podawane w różnej postaci skutecznie wspomogą nasze zimowe zmagania z wirusami. Siedzący tryb życia, senność i brak aktywności upośledzają nasz system immunologiczny, a już 15-minutowy spacer na mroźnym powietrzu hartuje nasz organizm przed przeziębieniem.

 

Hartowanie zimnem

Hartowanie zimnem może przybierać różne formy. Jedną z nich jest zimny prysznic. Ta metoda skutecznie poprawia wygląd naszej skóry i zwalcza cellulit. Po zimnym prysznicu należy ponownie rozgrzać ciało, na przykład wracając do łóżka na kilka minut.  Innym sposobem może być bieganie boso po śniegu. Należy założyć ciepłe ubrania i biegać przez maksymalnie 3 minuty tak szybko, aby nie dopuścić do wyziębienia organizmu. Niedawno dotarła do Polski moda na seanse w grotach śnieżnych lub jaskiniach lodowych. Najczęściej korzystają z nich osoby regularnie odwiedzające sauny. W jaskini lodowej temperatura wynosi ok. 0 st. C do -5 st. C. Stosowanie zimna w utrzymaniu zdrowia i leczeniu chorób znane jest od tysięcy lat i zalecane było już przez Hipokratesa. Wnętrze takich grot powstaje z krystalicznie czystej wody, toteż, oddychając, oczyszczamy organizm i poprawiamy sprawność oddechową.

 

Hartowanie w saunie

Dwa najpopularniejsze typy sauny to sauna fińska (sucha) i sauna parowa (wilgotna), a rezultaty pobytu w obydwu są podobne. Sauna wpływa dobroczynnie na organizm dzięki: dużej różnicy temperatur, wahaniom wilgotności powietrza i ciśnienia parcjalnego tlenu. Sam proces hartowania w saunie zakłada: poprawę krążenia oraz zwiększony przepływ krwi przez skórę oraz mózg (przyspieszenie procesów myślowych), zwiększenie gęstości czerwonych krwinek w mięśniach oraz narządach (dotlenienie całego organizmu), usprawnienie układu hormonalnego (opanowanie w sytuacjach stresogennych). Bezpośrednie profity płynące z korzystania z sauny to: dotlenienie organizmu, przyspieszona regeneracja, wsparcie leczenia zmian skórnych, przyspieszenie metabolizmu, redukcja cellulitu, utrata kalorii, wzmocnienie systemu immunologicznego, zwiększona produkcja leukocytów w szpiku kostnym, rozluźnienie ciała, działanie antydepresyjne, zmniejszenie bólu w mięśniach i stawowych, zwiększenie odporności na stres.

  

Sól morska też hartuje

Sól ta, bogata w niezbędne człowiekowi minerały i substancje organiczne, stanowi interesujący element kuracji hartującej organizm. Przy skłonności do przeziębień warto zastosować zabiegi solankowe, jak np. chodzenie po ręczniku nasączonym roztworem z soli, masaże z solą, nacierania oraz kąpiele. Hartowanie trzeba zaczynać i prowadzić systematycznie i rozważnie. Wypracowane zahartowanie szybko zmniejsza się na skutek zaniechania regularnych zabiegów hartujących lub nagłej zmiany trybu życia. Trzeba zaznaczyć, że na hartowanie organizmu mogą pozwolić sobie jedynie zdrowi ludzie. Osoby często zapadające na infekcje powinny skonsultować z lekarzem metody wzmocnienia odporności, adekwatne do ich stanu zdrowia. 

 

Tekst powstał we współpracy z zespołem apteki Cefarm24.